Amour

Michael Haneke, France, Austria, Germany, 2012o

s
vBack

Anne and Georges, two former music teachers in old age, enjoy their retirement. When Anne suffers a stroke, Georges takes loving care of her in their shared apartment. But Anne's increasing need for care puts their love to the test.

Cinema feeds on stories of love and death, but how often do filmmakers really offer new or challenging perspectives on either? Michael Haneke’s ‘Amour’ is devastatingly original and unflinching in the way it examines the effect of love on death, and vice versa. It’s a staggering, intensely moving look at old age and life’s end, which at its heart offers two performances of incredible skill and wisdom from French veteran actors Jean-Louis Trintignant and Emmanuelle Riva. (Review Time Out, extract)

Dave Calhoun

Haneke habe Riva und ihm zu weinen verboten, erzählte Trintignant über die Dreharbeiten. Doch spätestens wenn Georges verzweifelt versucht, die des Sprechens nicht mehr fähige Anna zum Singen zu bringen, schiessen uns Zuschauern Tränen in die Augen. Das ist der wärmste Film, den Haneke je gedreht hat, und die Goldene Palme und der Oscar für den besten ausländischen Film sind mehr als verdient. So 12.30 Uhr.

Thomas Bodmer

Was ist also geblieben von Hanekes Gnadenlosigkeit? Vor allem sein unheimlich genauer Blick, der mit den Jahren nur immer schärfer geworden ist. Die vollkommene Kenntnis seiner Mittel, die Entschlossenheit seiner Entscheidungen - und eben die fundamentale Weigerung, in den Gefühlen, die er auslöst, zu schwelgen. [...] Das große Gemälde der Liebe, hier ist es am Ende die sparsamste aller Skizzen - allerdings ohne einen einzigen falschen Strich. (Auszug)

Tobias Kniebe

Le spectateur sera pris à la gorge par ce cinéma dur et droit, débarrassé de toutes les fanfreluches tout cela transforme un simple film en chef-d'oeuvre inoubliable.

Pierre Vavasseur

La peinture s'invite, dans un montage splendide qui suspend le temps, laisse galoper l'imagination vers des rives lumineuses. Ce film porté par une foi dans l'homme et dans le libre arbitre accueille aussi une forme de mystère. C'est là toute sa beauté.

Isabelle Reignier

Galleryo

rogerebert.com, 1/8/2013
All rights reserved rogerebert.com. Provided by rogerebert.com Archiv
The Guardian, 11/17/2012
All rights reserved The Guardian. Provided by The Guardian Archiv
9/18/2012
All rights reserved Süddeutsche Zeitung. Provided by Süddeutsche Zeitung Archiv
9/23/2012
All rights reserved Filmbulletin. Provided by Filmbulletin Archiv
Spiegel Online, 2/17/2013
All rights reserved Spiegel Online. Provided by Spiegel Online Archiv
abusdecine.com, 8/19/2019
All rights reserved abusdecine.com. Provided by abusdecine.com Archiv
Le Monde, 10/22/2012
All rights reserved Le Monde. Provided by Le Monde Archiv
Interview with Michael Haneke
/ DP/30: The Oral History of Hollywood
en / 10/14/2012 / 36‘25‘‘

Behind the scenes of Amour
/ lachambreverte
en / 4/29/2013 / 09‘49‘‘

Video Essay: Haneke - Cinematic Truths and Realities Lies
Lewis Michael Bond / Channel Criswell
de / 1/8/2018 / 18‘23‘‘

Movie Datao

Other titles
Liebe DE
Genre
Drama
Running time
127 Min.
Original language
French
Ratings
cccccccccc
ØYour rating7.9/10
IMDB user:
7.9 (105320)
cinefile-user:
< 10 votes
Critics:
8.0 (3) q

Cast & Crewo

Emmanuelle RivaAnne
Jean-Louis TrintignantGeorges
Isabelle HuppertEva
MORE>

Bonuso

iVideo
Interview with Michael Haneke
DP/30: The Oral History of Hollywood, en , 36‘25‘‘
s
Behind the scenes of Amour
lachambreverte, en , 09‘49‘‘
s
Video Essay: Haneke - Cinematic Truths and Realities Lies
Channel Criswell, de , 18‘23‘‘
s
gText
Review rogerebert.com
Roger Ebert
s
Review The Guardian
Philip French
s
Review Süddeutsche Zeitung
Tobias Kniebe
s
Review Filmbulletin
Michael Ranze
s
Interview mit Michael Haneke
Spiegel Online / Susanne Beyer
s
Review abusdecine.com
Sylvia Grandgirard
s
Review Le Monde
Isabelle Regnier
s
We use cookies. By continuing to surf on cinefile.ch you agree to our cookie policy. For details see our privacy policy.